Sep 23, 2010

CHICKEN POX - Hari 7

OKAY...
mo dijadikan crita, hari ni genap seminggu aku kena cacar air a.k.a Chicken Pox. Same boring day juga.
Progress... ok la. Kering sdh mga2 blisters. Hrp2 teda yg baru la. Cik Somphong ckp, "ms terkopek la(mgkn dia mksdkan tu blisters) yg plg infectious, dulu... sy kena satu badan ow." 


Hmm... byk lg la dia ckp tp 0 ni fkrn ms tu. Terbayang2 la... camana la klu aku perlu turun blok. Kejamnya tu kan. Klu ganti, aku xkesah jg brp lama(actually plg adil ialah 2minggu la jg), asal dpt Christmas di Sabah la.


Baru jap td, aku msk bubur gandum la for the first time in my almost 20 years of living in this world..hohoho. Ok jg rasa dia. Tu pun pas tambah gula(ehsan org bilik sebelah, Anggerik 5 iaitu Neng& Wendy)& garam sikit la. Ada pandan ckit2 ni. 
Tp klu ada santan, mesti best kan. 


Aku teringin betul mo mkn ni sebab pernah makan bubur gandum patient masa posting Wad Psikiatrik dulu...hehe. Sedap ow. Trus SN Ong pun tanpa ditanya, memberitahu resipi dia. Krg santan ja ni yg aku buat ni. Nanti sihat, aku mo beli. =)


Bubur Gandum


300 ml santan cair
150 ml santan pekat
150 gm biji gandum (direbus)
100 gm gula melaka

30 gm sagu biji
50 gm gula pasir1 helai daun pandan

Didihkan santan cair, gula melaka, sagu biji dan daun pandan. Apabila sagu masak, masukkan gula pasir, gandum dan santan pekat. Biarkan ia mendidih selama 2 minit dan hidangkan.

Ini la dia bubur gandum idaman



2 comments:

 

Made by Lena